Voorbeeld extra taal en rekenen voor een selecte groep na schooltijd: Playing for Success Eindhoven

Voorbeeld extra taal en rekenen voor een selecte groep na schooltijd: Playing for Success Eindhoven

‘Leren met een WOW-factor!' Dat is het uitgangspunt van Playing for Succes (PfS). Het concept is in 1997 ontstaan in Engeland en is daar inmiddels wijdverbreid. In 2009 is het concept geïntroduceerd in Nederland. Eindhoven is in september 2009 op initiatief van de KPC groep als één van de eerste leercentra van start gegaan. Bij de start deden 47 basisscholen mee en waren 2 vo-scholen in de opstartfase betrokken. In de loop der tijd is het aantal scholen dat deelneemt, uitgebreid.

 

Waarom?

Doel is enerzijds het verbeteren van taal- en rekenprestaties en anderzijds het verhogen van leermotivatie en zelfvertrouwen.

 

Voor wie?

Voor leerlingen tussen de 9 en 14 jaar, bij wie een discrepantie tussen leervermogen en leerrendement wordt waargenomen op het gebied van taal en rekenen en/of bij wie zelfvertrouwen en/of motivatie ontbreekt. Vaak zijn dit onopvallende leerlingen met een laag zelfbeeld van wie men verwacht dat ze meer kunnen dan ze laten zien. In 2010-2011 is ook gestart met leerlingen uit het vo. In eerste instantie waren dit leerlingen van het vmbo, later deden ook havo/vwo leerlingen mee. Men richt zich vooral op potentiële drop-outs.

 

 

Filmpje over Playing for Succes Eindhoven

 

 

Hoe?

  • Twaalf weken lang, één middag per week, worden in het Philips stadion van PSV extra taal- en rekenactiviteiten aangeboden aan groepen van ongeveer 16 leerlingen (po en vo apart). Leerlingen werken 2,5 uur lang aan vooral praktische opdrachten, waarin op een aansprekende manier wordt gewerkt aan taal- en rekenvaardigheden, vaardigheden op het gebied van ICT en aan het verbeteren van de leermotivatie en zelfvertrouwen. Spelers van PSV en andere succesvolle mensen die direct of indirect verbonden zijn aan de club, worden betrokken bij opdrachten.
  • Aan het begin van het programma worden met alle leerlingen persoonlijke leerdoelen opgesteld. De leerdoelen komen terug in de wekelijkse persoonlijke gesprekken aan de hand van tips en tops (een top laat zien wat goed ging, een tip laat zien wat beter kan). Binnen het programma wordt veel aandacht besteed aan: wat zijn mijn kwaliteiten en wat kan ik nog verbeteren? Onderdeel van zelfreflectie is het ‘ken je kwaliteitenspel'. In kleine groepjes geven leerlingen presentaties over zichzelf, zodat ze elkaar en zichzelf beter leren kennen.
  • De po- en vo- lessen zijn in grote lijnen hetzelfde opgebouwd. Ze kennen de indeling van een voetbalwedstrijd. De leerlingen starten met een warming-up (leuke spelletjes). Dan volgt de tactiekbespreking; wat gaan we doen? De tips en tops van de vorige bijeenkomst worden individueel besproken, waarbij ook de leerdoelen voor deze bijeenkomst worden benoemd. Vervolgens vindt de "eerste helft", de rust en de "tweede helft" plaats (elk drie kwartier). Leerlingen gaan in deze helften aan de slag met opdrachtkaarten, waarop verschillende individuele en groepsopdrachten in en om het stadion staan. De opdrachten zijn allemaal gerelateerd aan PSV en voetbal (bijv. oppervlakte van het veld en aantallen stoeltjes berekenen, fotograferen in en rondom het stadion en opdrachten in de fanshop). Na de tweede helft vullen leerlingen een evaluatieformulier in. Ze vertellen wat ze die dag het leukst vonden en waarom. Ook beoordelen ze zichzelf op verschillende punten, zoals werkhouding, concentratie etc.
  • Binnen het leercentrum zijn projectleiders en centrumdocent(en) actief. De centrumdocenten zijn verantwoordelijk voor de inhoud van het curriculum (en het verder aanscherpen hiervan) en het geven van lessen in het leercentrum. Naast het curriculum en het geven van lessen onderhoudt de centrumdocent het contact met de scholen en verzorgt de docent de werving en selectie van leerlingen. Ze krijgen assistentie van stagiaires van ROC's en Hogescholen (o.a. van de opleidingen SPH, SPW, SCW en Sport en beweging). Door de aanwezigheid van stagiaires is er meer ruimte voor individuele aandacht. Tevens leveren de stagiaires input voor het curriculum, de procesverslagen en helpen zij bij het opstellen van persoonlijke gegevens en het registreren van gegevens. In één periode zijn ongeveer 14 stagiairs werkzaam.
  • Aan het einde van de twaalf weken is er een afsluitende bijeenkomst met leraren en ouders. Het streven is dat hierbij ook een speler aanwezig is.

"Leren met een WOW-factor": Playing for Success verbindt leren met de uitdagende wereld van topsport.

 

Hoe gaan ze verder na 2013?

Het project wordt na 2013 in zijn geheel voortgezet. Het wordt zelfs verder uitgebreid. Playing for Success heeft vanaf 2013-2014 de volgende financieringsbronnen: gemeente, PSV (m.n. huisvesting), ouders (75 euro per kind; voor kinderen van ouders die het niet kunnen betalen, draagt Stichting Leergeld 75 euro bij), schoolbesturen (personele inzet) en sponsoren, in de vorm van ‘partnerships’. 

 

Er worden wijzigingen in het project doorgevoerd. Zo komt er een andere financieringsstructuur (onder meer een bijdrage van ouders), maar blijft het totaalbudget hetzelfde. Er komt uitbreiding naar de regio (ook scholen uit omliggende gemeenten mogen leerlingen gaan aanmelden) en er wordt nagedacht over het starten van een MBO-groep en over een aanpak ter bevordering van de povo-overgang. 

 

Waar mogelijk wil PfS Eindhoven (nog) meer vraaggericht gaan werken, tegemoet komen aan specifieke wensen van scholen of andere organisaties, evt. tegen betaling (bijvoorbeeld teambuildingsdagen voor schoolteams). Ook wil PfS Eindhoven de mogelijkheid gaan bieden aan (ouders van) kinderen uit de brugklas om zelf aan te melden (dus niet per se via de vo-school, wat betrekkelijk moeizaam blijft lopen). Tot slot wordt er nagedacht over het uitbreiden van het aanbod naar tijdstippen/momenten waarop het leercentrum nu niet wordt gebruikt: bijvoorbeeld in vakanties of weekenden. 


Wilt u meer weten?

Contact: Susan van den Wittenboer (projectleider)

Tel: 06 21823377

E-mail: s.vandenwittenboer@playingforsuccess.nl

Meer informatie: website Playing for Succes