Voorbeeld extra taal rekenen voor een selecte groep voordat de school begint: Goejanverwelleschool Gouda

Voorbeeld extra taal rekenen voor een selecte groep voordat de school begint: Goejanverwelleschool Gouda

De Goejanverwelleschool heeft veel gewichtenleerlingen. Onderwijstijdverlening betekent voor deze school daarom een extra kans om het aanbod te verrijken en daarmee leerachterstanden aan te pakken.

Waarom?
Het belangrijkste doel van OTV op de Goejanverwelleschool is het verbeteren van taal- en rekenprestaties van achterstandleerlingen. Daarnaast hoopt men op positieve neveneffecten, zoals meer zelfvertrouwen bij leerlingen, en op het verbeteren van de aansluiting tussen het po en het vo.

 

Voor wie?

Voor leerlingen uit de groepen 5 t/m 8 met een achterstand op het gebied van taal of rekenen. Bij de start van het project deden leerlingen met D- en E-scores mee aan OTV. In de loop van de tijd is dit gewijzigd naar leerlingen met hoge D- en (lage) C-scores. ‘Als je E-scores ook meeneemt ontstaat er teveel niveauverschil binnen een OTV-groepje, dat werkt niet'. De school kijkt gedurende de tijd dat het project loopt nog gerichter naar welke leerlingen profijt zullen hebben van OTV. Dit betekent dat weinig gemotiveerde leerlingen niet meer uitgenodigd worden voor deelname aan OTV. Daardoor zijn de groepen in de loop van de pilot kleiner geworden.

Filmpje over de verlengde schooldag in Gouda

 

 

Hoe?

 

  • Leerlingen krijgen 2 uur per week extra lestijd in de basisvakken rekenen en taal. De lessen worden gegeven voordat de school begint: van 7.45 uur tot 8.15 uur. In de loop van de tijd is gebleken dat dit vooral in de winterperiode soms zwaar is voor de leerlingen en leerkrachten. Daarom heeft de school ervoor gekozen om OTV in de maand januari te laten vervallen. 
  • De vaak kleine groepen worden begeleid door een leerkracht en een onderwijsassistent. Er zijn OTV-leerkrachten die OTV-uren draaien, maar ook reguliere leerkrachten nemen OTV-uren op zich. 
  • In de extra onderwijstijd voor schooltijd wordt de stof besproken die in de reguliere les aan bod gaat komen. Zo is er tijdens de reguliere lessen minder oponthoud en vinden leerkrachten, omdat ze in de reguliere lessen meer bezig kunnen zijn met de stof, het leuker om les te geven. Gedurende de pilot wordt er steeds beter aangesloten bij wat in de reguliere groep wordt aangeboden en is er meer oog voor de leerlijnen in de methode en de relatie tussen de methode en de toetsen.
  • Er zitten onderling verschillen in waar welke klas aandacht aan besteed. Zo zijn er klassen die per dag 15 minuten besteden aan rekenen en 15 minuten aan taal en zijn er klassen die de ene dag geheel aan taal besteden en de andere dag geheel aan rekenen. In de extra onderwijstijd wordt veel gebruik gemaakt van ICT, met name van het digibord en van Spelletjesplein. 

Hoe gaan ze verder na 2013?

Tot de wijzigingen in de projectopzet behoort dat de rol van de gemeente stopt, behalve via subsidiekanalen. De activiteiten gaan door, maar het project niet. Of elementen uit het project al dan niet worden voortgezet, hangt af van de school. Dat is niet stedelijk geregeld. Behalve de zomerschool, die kan volgens de projectleidster als apart project gezien worden.

 

Het verbreden van het OTV-project naar andere scholen in de gemeente is geprobeerd maar niet gelukt. Directeuren van enkele basisscholen hebben het overnemen van elementen uit het OTV-project besproken, maar de projectleidster heeft niet het idee dat niet-deelnemende scholen die elementen hebben overgenomen.  


Wilt u meer weten?

Contact: Gerrie Tol (projectleider)
E-mail: gerrie.tol@gouda.nl

Telefoon: 0182 588754