Voorbeeld extra taal en rekenen voor een selecte groep voordat de school begint: Enschede

Voorbeeld extra taal en rekenen voor een selecte groep voordat de school begint: Enschede

Onderwijstijdverlenging wordt in Enschede uitgevoerd op grote schaal. Maar liefst achttien basisscholen en zes vo-onderbouwlocaties verlengen de leertijd voor taal en rekenen voor onderpresterende leerlingen. Dit voorbeeld uit 2010 gaat over RKBS de Kubus, een school met 160 leerlingen in een Vogelaarwijk.

 

Waarom?

Doel is om leerlingen in kleine groepjes naar een hoger taal- en rekenniveau te tillen.

 

Voor wie?

Voor leerlingen uit de groepen 7 en 8 die onderpresteren (C-, D- of E- scores) op het gebied van taal en rekenen. Leerlingen (en ouders) moeten daarnaast gemotiveerd zijn om mee te doen.

 

Hoe?

  • Leerlingen krijgen per week gemiddeld twee uur extra onderwijstijd: vier ochtenden van 8.00-8.25 uur.
  • Deelname is vrijwillig. Ouders en leerlingen tekenen vooraf wel een contract waarin ze aangeven dat ze willen werken aan de verbetering van de leerprestaties.
  • De lessen voor groep 8 worden verzorgd door de eigen groepsleerkracht. Hierdoor is er een goede verbinding tussen hetgeen wat onder schooltijd gebeurt en het extra aanbod. De leerkracht stemt de lessen af op de behoeften van de leerlingen. Woordenschat biedt de leerkracht wel methodisch aan. Daarbij maakt ze onder andere gebruik van oude Cito-toetsen en Taal Actief.
  • De lessen voor groep 7 worden verzorgd door een OTV-leerkracht.
  • Scholen hebben veel vrijheid bij de invulling van OTV. Uitgangspunt is dat het onderwijs zoveel mogelijk ‘op maat' wordt aangeboden: aansluitend op de werkwijze van de school en de behoeften van de leerlingen.
  • De school heeft nieuwe methodes aangeschaft voor OTV: Ambrasoft (software voor rekenen en taal) en Pico Piccolo (opdrachtkaarten).
  • Als beloning voor deelname kregen leerlingen oefensoftware mee naar huis (Ambrasoft) en in het kader van Scoren in de wijk, een project van FC Twente, mochten leerlingen een keer naar de wedstrijd FC Twente- Willem II.

‘Vroeger had mijn dochter een hekel aan lezen. Nu niet meer. Ze begrijpt de uitleg in de les nu beter, heeft meer zelfvertrouwen en ze heeft voor haar gevoel beter op de Cito gescoord.' (Ouder, 2010)

Hoe gaan ze verder na 2013?

De inschatting is dat driekwart van de scholen in Enschede zelf doorgaat met OTV. Het is (nu nog) niet precies bekend welke scholen dat zijn en op welke manier de scholen dat gaan doen (hoe het wordt bekostigd en of zij wijzigingen doorvoeren in hun aanpak). In de afgelopen jaren is er in verschillende wijken ook een zomerschool georganiseerd. De projectleider verwacht dat de zomerscholen niet gecontinueerd zullen worden. Het project wordt niet uitgebreid naar andere scholen in of buiten de gemeente.

 

Wilt u meer weten?

Contact: Dibbe Steinebach (projectleider)

Email: DSteinebach@hetstedelijk.nl 

Telefoon: 053 4821185

Meer informatie: