Voorbeeld extra taal en en rekenen voor alle leerlingen: Roermond
In Roermond, een kleine stad met een grootstedelijke problematiek, is de extra lestijd gerealiseerd door tijdens de reguliere schooltijd meer aandacht te besteden aan taal en rekenen. Vijf scholen uit achterstandswijken hebben de schoolweek voor leerlingen uit groep 6 t/m 8 verlengd met minimaal drie uur. Omdat de extra naschoolse activiteiten in andere ‘vakgebieden' worden aangeboden, besteden de eigen leerkrachten in de reguliere onderwijstijd meer tijd aan taal en rekenen. Waarom? Doel is het duurzaam verhogen van de leerling-prestaties op het gebied van taal en rekenen en het duurzaam motiveren van leerlingen middels de verwerking van leerzame verrijkingsstof. Voor wie? Voor alle leerlingen uit de groepen 6, 7 en 8. Met nadruk is het programma bedoeld voor de zogenaamde gewichtenleerlingen en de ‘onderpresteerders' vanuit de monitoring in het leerlingvolgsysteem van de school. In de loop van de tijd is er voor gekozen om het aanbod voor groep 8 te laten vallen; leerlingen kozen er niet voor. In plaats daarvan zijn leerlingen uit groep 5 mee gaan doen. Leerlingen uit groep 8 deden nog wel mee aan activiteiten in het kader van de overgang van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs.
Hoe?
Leerling over de inhoud van otv, 2010: "Je leert er veel, maar je merkt het niet".
Hoe gaan ze verder na 2013? Na 2013 wordt geprobeerd het project in zijn geheel door te zetten. Dit gebeurt vanuit onderwijsachterstanden- uren, die er nog zijn bij de gemeente, aangevuld met sponsoring. Een van de sponsoren gaat de technieklessen bekostigen. De overige activiteiten (Mad Science, Jan en CO, Bibliotheek) gaan door. De samenwerking met enkele te dure aanbieders (bv. drama) wordt niet doorgezet.
In de toekomst gaat men meer samenwerken met welzijn, omdat krachten in de buurt elkaar kunnen versterken. Bovendien gaan reguliere leerkrachten ook lessen geven in de verlengde schooltijd; gewoonweg omdat ze zo enthousiast zijn geworden. Wat behouden blijft is de professionalisering van leerkrachten (leerlijnen, kerndoelen) en de samenwerking tussen scholen.
Binnen het bestuur wordt gekeken naar verbreding van dit project naar andere scholen. Als scholen dit zelf aangeven, wordt er naar mogelijkheden gezocht voor deelname. De ervaringen vanuit Roermond vinden geen verspreiding naar andere gemeenten. De bibliotheeklessen zijn wel overgenomen door andere scholen. Verder is er kennis over dit project overgedragen naar andere scholen. Elementen vanuit dit project zullen in een artikel worden neergelegd, dat op de website zal worden geplaatst en mogelijk ook in een tijdschrift. Mogelijk zal er vanuit dit project ook een conferentie worden georganiseerd voor andere scholen binnen en buiten Roermond.
Wilt u meer weten? Contact: Hetty Belgers (projectleider): E-mail: hettybelgers@swalmenroer.nl Telefoon: 06 12525097
Meer informatie: |
||