|
Voorbeeld extra taal en rekenen voor een selecte groep na schooltijd: MiddelburgIn Middelburg wordt gewerkt met zogenaamde Brede School Academies
(BSA’s). In Middelburg doen drie BSA's met in totaal 7 basisscholen en twee
vo-scholen mee.
Waarom?
Doel is het duurzaam verhogen van de leerprestaties in het primair
onderwijs en voortgezet onderwijs door het aanbieden van extra leertijd aan
achterstandsleerlingen (nadruk op taal Nederlandse taal en rekenprestaties),
het realiseren van een betere overgang van het primair onderwijs naar het
voortgezet onderwijs en het tegengaan en voorkomen van onderpresteren.
Voor wie?
Voor leerlingen uit de groepen 5,6,7 en 8 die moeite hebben met
lezen, taal en rekenen en van wie duidelijk is dat zij onderpresteren
(leerlingen met een C, D, of E-score). Selectie vindt plaats op basis van een inschatting van intelligentie/ontwikkelingsperspectief, leerresultaten
(informatie uit methodegebonden toetsen) en motivatie. In de loop van de tijd
werd duidelijk dat leerlingen uit groep 8 het volgen van
onderwijstijdverlenging te belastend vonden voor wat betreft de
tijdsinvestering.
Hoe?
- In blokken van 19 weken krijgen leerlingen in groepen van 7 tot 15
leerlingen 3 uur per week extra onderwijstijd. De groepsgrootte verschilt per
school, maar men streeft naar ongeveer tien leerlingen per groep. De groepen
zijn ingericht naar thema (rekenen, taal, lezen) en zijn heterogeen van
samenstelling (leeftijd en school).
- De extra onderwijstijd vindt plaats op verschillende dagen en
tijden na schooltijd: in 2 blokken van 1,5 uur of op de woensdagmiddag in één
blok van 3 uur. In de loop van de pilot zijn bijna alle scholen overgestapt op
2 keer per week extra onderwijstijd.
- Deelname is vrijwillig.
- In het eerste blok van 1,5 uur ligt de nadruk op het ‘leeraspect'.
In het tweede blok ligt de nadruk op levensecht leren; verbreding, verdieping
en toepassing. De kinderen gaan bijvoorbeeld een reis voorbereiden, als
journalist aan de slag in het kinderpersbureau, of op bedrijfsbezoek. Voor
deze activiteiten worden externen, zoals de bibliotheek, ingeschakeld. Aan een
betere voorbereiding op de overgang van po naar vo wordt gewerkt door onder
meer gastlessen van vo-docenten rondom thema's als ‘leren-leren'.
- De lessen worden gegeven en ontwikkeld door speciaal voor OTV
aangestelde en opgeleide leerkrachten. Zij volgen met regelmaat scholing (samen
met de OTV-leerkrachten van Goes en Vlissingen). Ook is er per groep een
onderwijsassistent aangesteld.
- Uitgangspunt voor de extra lessen zijn de principes van
onderwijsdeskundige Robert Marzano. Belangrijk zijn levensecht leren,
coöperatief leren en het hebben van plezier bij deze activiteiten omdat dit de
interne motivatie stimuleert.
- Een blok start met een nulmeting en wordt afgesloten met een toets
(midden- of eindtoets Cito LVS). Aan
het begin van de lesperiode stellen leerlingen leerdoelen vast die ze willen
bereiken en aan het einde van het blok wordt gekeken of de leerdoelen zijn
behaald.
- Leerlingen beginnen met één blok van een half jaar. Deelname aan
een volgend blok is afhankelijk van de leerresultaten en de motivatie van de
leerling en wordt in aanwezigheid van de reguliere leerkracht besproken met de
ouders/verzorgers. Stromen kinderen door naar het voortgezet onderwijs, dan
worden ze daar ook nog gevolgd om te kijken of de leervorderingen een blijvend
effect hebben.
“Met de
levensechte lessen denk je dat je niets geleerd hebt, maar toch is het zo. Dit
komt volgens de leerlingen voor een groot deel door de leerkrachten. De
leerkrachten zijn positief en daar word je slimmer van.”
Hoe gaan ze verder na 2013?
Het project wordt na 2013 niet voortgezet. Schoolbesturen en de
gemeente zien geen kansen om het project in Middelburg te continueren. Er zijn
geen financiële middelen. Men heeft te maken met krimp en andere reguliere
trajecten die extra geld kosten.
Wilt u meer weten?
Contact: Emile Eshuis (projectleider)
E-mail: eeshuis@rpcz.nl
Telefoon: 06 21821947
Meer informatie over de werkwijze van Robert Marzano: www.watwerktopschool.nl
|
|