|
Project Terneuzen (VSD)
Deelnemende scholen:
Primair onderwijs
|
Voortgezet onderwijs
|
Prinses Marijke school, Axel
|
Stedelijke scholengemeenschap De Rede
|
Basisschool Vrije Vlucht, Sluiskil
|
Zeldenrust-Steelant College
|
Zuidlandschool, Terneuzen
|
|
De Irisschool, Zaamslag
|
|
Basisschool Meerpaal, Terneuzen
|
|
Frederik Hendrikschool, Sas van Gent
|
|
Basisschool Oranje Nassau, Terneuzen
|
|
Basisschool de Stelle, Terneuzen
|
|
Basisschool de Kameleon, Terneuzen
|
|
Basisschool de Werf, Philippine
|
|
Basisschool de Geule, Terneuzen
|
|
Basisschool de Zeemeeuw, Terneuzen
|
|
Basisschool de Komme, Biervliet
|
|
Basisschool Antonius, Axel
|
|
Basisschool Antonius, Sluiskil
|
|
Basisschool de Kreeke, Westdorpe
|
|
Basisschool Op de Hoogte, Terneuzen
|
|
Basisschool de Vlaswiek, Koewacht
|
|
Basisschool Canisius, Zuiddorpe
|
|
Type OTV: Verlengde schooldag
Voor wie? Voor alle leerlingen uit groep 5 t/m 8, met speciale aandacht voor leerlingen met onderwijsachterstanden.
Waarom? Om bij meer dan 60% van de leerlingen de leerprestaties op het gebied van taal en rekenen te verbeteren.
Hoe?
- In ‘meer tijd meer kansen klassen' werd extra aandacht besteed aan de verhoging van de taal- en rekenprestaties.
- De schooldag van deze klassen werd twee keer per week met anderhalf uur verlengd.
- Het programma werd afgestemd op de wensen en het niveau van de leerlingen.
- Alle scholen startten met maximaal twee groepen van 10 tot 16 leerlingen.
- De groepen waren ingedeeld naar niveau en in iedere groep zaten leerlingen van verschillende leeftijden bij elkaar.
- Er waren extra leerkrachten en/of onderwijsassistenten aanwezig, speciaal geschoold voor het uitvoeren van de leerprogramma's in de verlengde schooldag.
- Er was afstemming met het VO over de leerinhouden, om de doorgaande lijn tussen PO en VO te verbeteren.
- Ook werden er gastdocenten vanuit het VO betrokken bij de lesprogramma's.
- Verder was het binnen dit project van belang dat ouders meer betrokken raakten bij de school.
‘Het project biedt de school de mogelijkheid te werken met multimedia, een gedifferentieerde aanpak en nieuwe methoden. We willen zoveel mogelijk aansluiten bij de huidige praktijk en ontwikkelingslijnen. Daarmee willen we het project integreren in de bestaande praktijk van iedere school. Maatwerk is daarbij het uitgangspunt'.
Wilt u meer weten? Projectleider: P. de Jong E-mail: peterdejong@bmc.nl
Telefoon:
Meer informatie: bekijk ook de websites van de betrokken schoolbesturen:
www.openbasis.nl www.kapriom.nl www.de-linie.nl www.probaz.nl
|
|