Project Tilburg (VSD)
Deelnemende scholen:
Primair onderwijs
|
Voortgezet onderwijs
|
Basisschool Don Sarto
|
Diverse scholen uit het samenwerkingsverband
|
Basisschool De Alm
|
|
Basisschool Zuiderlicht
|
|
Type OTV: Verlengde schooldag Voor wie? Voor leerlingen van 10 tot 14 jaar van de scholen in het samenwerkingsverband. Het betrof de groepen 7 en 8 van de basisscholen en de eerste twee leerjaren van het voortgezet onderwijs.
Waarom? Om leerlingen beter te laten presteren op het gebied van taal en rekenen; om leerlingen beter voorbereid op het vo aan te laten komen en om de kans op het behalen van een startkwalificatie te vergroten.
Hoe?
- Na een onderzoek door Ordina (2008) heeft de gemeente Tilburg besloten leerlingen
van 10 tot 14 jaar in de impulswijk Groenewoud extra aandacht te geven. Uit het
onderzoek bleek dat deze leerlingen onvoldoende op de
overgang van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs werden
voorbereid en het voortijdig schoolverlaten hier hoger was dan het stedelijk
gemiddelde.
- Besloten werd deze overgang te verbeteren
door de introductie van verlengde leertijd. Onder de naam ‘’Verlengd
Dagarrangement Tilburg Zuid’’ kwamen er in het PO twee verlengde schooldagen
voor groep 7 & 8, en een verlengde schooldag voor leerlingen uit leerjaar 1
& 2 van de VO-scholen uit het samenwerkingsverband.
- Het verlengde dagarrangement maakte
onderdeel uit van de programmalijnen van de Brede school Groenewoud en
Koningshaven (onderdeel van Brede school Tilburg).
- Het verlengde dagarrangement PO bestond
onder meer uit extra ondersteuning door de OTV-leerkracht tijdens de
binnenschoolse lessen taal en rekenen. Aan het einde van de reguliere lestijd
vertrok de groepsleerkracht en vervolgde de leerkracht OTV het programma.
- Door twee gekwalificeerde leerkrachten op
de groep te zetten was er intensivering van de lestijd: meer ruimte voor differentiatie
en extra individuele begeleiding.
- De samenwerking tussen (binnenschoolse)
leerkrachten en OTV-leerkrachten is geborgd door hen ook daadwerkelijk samen
tijd voor de klas te geven. Dit heeft de verbinding tussen binnen- en
buitenschools leren een kwaliteitsimpuls gegeven.
- In de verlengde leertijd PO werd gebruik
gemaakt van de methodiek betekenisvol leren en het programma leerverrijking.
- Andere belangrijke onderdelen van het
project waren sport, sociale competenties en vergroten van de
ouderbetrokkenheid.
- Voor leerlingen VO1 en VO2 werd een
OTV-programma ontwikkeld met doelen op begrijpend lezen en studievaardigheden.
- Dankzij de opbrengstgerichte aanpak in het
project is het effect te evalueren.
Wilt u meer weten?
Projectleider: Mathilde van der Pol
E-mail: mathilde@broodcoaching.nl
Tel: 06 28 49 46 47
|